tiistai 12. lokakuuta 2010

Kuva-analyysi


Sinun sydän on minun sydän

Pintataso
United Colors of Benettonin mainoskuva, jossa kolme suurta ja yksityiskohtaisen realistista ihmisen sydäntä rivissä neutraalin valkealla pohjalla. Sydämiin on kirjoitettu isolla fontilla White, Black ja Yellow.  Lisäksi kuvan oikealla puolella on brändin, kaikille tuttu, vihreä logo. 

Konnotaatiotaso
Mainoskuva ottaa todella vahvasti kantaa ihmisten väliseen tasa-arvoon, rasismin vastaisesti. Kuvan ajatuksena on mielestämme se, että kaikilla ihmisillä on samanlaiset sydämet ihonväriin katsomatta. Valkoisella tarkoitetaan valkoihoisia ihmisiä, keltaisella aasialaisia ja mustalla tarkoitetaan tummaihoisia ihmisiä. Sydämen valitseminen kuvaan esim. aivojen tai vatsalaukun sijaan tuo symbolisen arvon. Sydämet viittaavat ihmisyyteen, tunteisiin, rakkauteen ja ihmisarvoihin.  
Benettonin mainoskampanjat pyrkivät usein muista vaatebrändeistä poiketen mainostamaan omaa arvomaailmaansa vaatteiden sijaan. Myös tässä mainoskuvassa aate on esillä, mutta vaatteet eivät. Benettonin aatemaailma ja mainokset herättävät ihmisissä sekä positiivisia että negatiivisia ajatuksia, mutta Benetton on valmis luopumaan sellaisista asiakkaista, jotka eivät samaistu heidän arvomaailmaansa. 

Abstrakti taso
Kuvan tunnelma on melko karu ja hyvin paljas. Kuvan minimalistisuus tuo rohkeasti esille sen sanoman, mikä sen avulla on haluttu saavuttaa. Sydänten koko on sommittelun kannalta oleellista, normaalistihan sydämet ovat erikokoisia, mutta tässä kuvassa ne ovat yhdenmukaisia. Sydämet ovat aseteltu kuvan keskelle muodostaen selkeän muodon, rivin. Sydämien päälle mustalla fontilla kirjoitetut tekstit luovat kontrastin puhtaan valkean pohjan kanssa, ilman että vievät huomiota liiaksi pois sydämistä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti